Αν θέλαμε να δώσουμε έναν ορισμό στη λέξη παιχνίδι σίγουρα θα χρησιμοποιούσαμε τις λέξεις ελευθερία, φαντασία, χαρά, διασκέδαση, δημιουργία, αυθορμητισμό, μάθηση και μίμηση. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ έχει ορίσει το παιχνίδι ως αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε παιδιού. Τα οφέλη του παιχνιδιού είναι πολλά, καθώς μέσω το παιχνιδιού το παιδί μπορεί και:

  • Βελτιώνει την γνωστική του αντίληψη.
  • Βελτιώνει την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη
  • Εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του και ενθαρρύνεται ώστε να εκφράζεται ελεύθερα
  • Βελτιώνει την αδρή του κίνηση
  • Βελτιώνει τον οπτικοκινητικό του συντονισμό
  • Μέσω του καλύτερου οπτικοκινητικού συντονισμού και της συνεχούς εξάσκησης με αντικείμενα καθημερινής χρήσης το παιδί αυξάνει την λεπτή του κίνηση που αργότερα στα σχολικά χρόνια αυτό θα βοηθήσει στην σχολική του απόδοση (γραφοκινητικές ασκήσεις κλπ.)
  • Μαθαίνει να ελέγχει το σώμα του και μαθαίνει καινούργιες κινητικές δεξιότητες
  • Βελτιώνει την αισθητηριακή του ανάπτυξη
  • Μαθαίνει τις κοινωνικές δεξιότητες και το πώς να λειτουργεί σωστά στην ομάδα. Αυτή η δεξιότητα θα τον βοηθήσει και στην ενήλικη του ζωή του να προσαρμοστεί στους κοινωνικούς κανόνες

Αναμφίβολα το παιδί μαθαίνει τον κόσμο μέσα από την μίμηση.  Το παιχνίδι προσφέρει την ευκαιρία στο παιδί να μιμηθεί όλα όσα χρειάζεται για να κατακτήσει τις παραπάνω δεξιότητες, διασκεδαστικά. Έτσι, μπορούμε να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι και στη θεραπευτική διαδικασία. Η θεραπεία ενός παιδιού στηρίζεται ουσιαστικά στη μάθηση  και στην μίμηση και το παιχνίδι μπορεί να γίνει ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια του θεραπευτή. Ο θεραπευτής μέσω του παιχνιδιού μπορεί να αλληλοεπιδράσει με το παιδί και μέσω της ευχάριστης επανάληψης να δώσει την ευκαιρία στον εγκέφαλο να καταγράψει την σωστή κίνηση και λειτουργία. Τα παιδιά που εμφανίζουν κάποια κινητική δυσκολία, το κινητικό παιχνίδι που γίνεται με την βοήθεια του φυσικοθεραπευτή θα βελτιώσει την αδρή κίνηση, την ισορροπία, την πλευρίωση, την αντίληψη του σώματος του παιδιού στον χώρο αλλά και τον οπτικοκινητικό του συντονισμό. Επίσης, το παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά τα παιδιά που δυσκολεύονται πολύ στις κοινωνική τους αλληλεπίδραση. Ως γονείς, επομένως, θα πρέπει να παροτρύνουμε το παιδί να συμμετέχει σε παιχνίδια και να μην το αποθαρρύνουμε ή να το θεωρούμε χάσιμο χρόνου. Όταν το παιχνίδι εφαρμοστεί την ώρα της εργοθεραπείας τότε το παιδί μπορεί να μάθει ευχάριστα να χρησιμοποιεί τα χέρια του αποτελεσματικά ακόμη και τις πιο απαιτητικές δραστηριότητες που απαιτούν επιδεξιότητα και λεπτό χειρισμό. Πέρα,  όμως, από τις κινητικές δεξιότητες το παιχνίδι μπορεί να εφαρμοστεί στην εργοθεραπεία και την λογοθεραπεία για να μπορέσει το παιδί να εμπλουτίσει το λεξιλόγιο του, να αυξήσει την γνωστική του αντίληψη και τις μαθησιακές του επιδόσεις. Ενισχύστε και εσείς ως γονείς την σχέση δασκάλου/θεραπευτή με το παιδί σας μέσω του παιχνιδιού και την επόμενη φορά που το παιδί σας, θα σας φέρει αντίρρηση ή θα δυσκολευτεί  να πάει στην θεραπεία του προτείνετε να πάει μαζί με το αγαπημένο του παιχνίδι και να παίξει μαζί με τον θεραπευτή χτίζοντας μια υγιή σχέση μαζί του.  Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά βαριούνται και κουράζονται εύκολα οπότε σίγουρα θα υπάρχουν στιγμές που το παιδί σας, θα θέλει απλώς να νιώσει ελεύθερο και θα θέλει να παίξει χωρίς την αίσθηση ότι μαθαίνει και ότι ακολουθεί κανόνες που τους θεωρεί δύσκολους και ανιαρούς. Επομένως μέσα από το παιχνίδι το παιδί θα καταφέρει πολλά περισσότερα από όσα φαντάζεστε!! Ένα παιδί που ανακαλύπτει τον κόσμο από νωρίς με ευχαρίστηση και αγάπη θα γίνει ένας ενήλικας με ενσυναίσθηση.